donderdag 13 juni 2013

Iedereen kan toveren!

Er was iets gebeurt bij Kleine Meid op school, waar we allemaal een beetje van waren geschrokken. Kleine Meid niet in het minst. In haar tweede week op school had ze toen ze naar de vis keek de kleurpotloodjes omgestoten en een klasgenootje ook van vier had haar dreigend toegesproken dat ze haar dood ging maken en als ze buiten kwam dan ging ze haar slaan tot het bloed kwam. Kleine Meid had een paar dagen niet buiten durven komen. Papa en mama waren ontzettend boos geworden en de hele familie was verontwaardigt dat dit soort dingen in groep 1 kunnen voorkomen. Dat kinderen schijnbaar thuis met dit soort dingen geconfronteerd kunnen worden en dan zelf de bully gaan spelen bij leeftijdsgenoten. Iedereen die kinderen heeft weet dat dit gekopieerd gedrag is. Later had ze Kleine.'  Meid ook nog eens voor baby uitgescholden, wat natuurlijk ook niet goed was gevallen. Maar Kleine Meid is een beetje faalangstig en de tranen zitten haar snel hoog, hopelijk geeft dat toch geen aanleiding tot verder pestgedrag. Mijn jongste die haar mama is maakt zich daar toch wel zorgen over dus ik nam de taak op me om uit te vissen of er nog meer gebeurt was. We waren in de speelhoek van het ziekenhuis en toen ik rechtstreeks informeerde zei ze ' Oma ik wil daar niet over praten.' Dus speelde we eerst wat en las ik wat voor. Misschien had ze wel gedacht dat papa en mama boos op haar waren, dat meisje was er immers niet bij toen ze zo boos waren. Via een omweg nog maar eens proberen. En ja ze vertelde precies wat oma ook al van mama had gehoord. En ook nog dat het meisje tegen alle kinderen had moeten zeggen dat ze niet meer stout zou doen. ' Als er nog iets gebeurt dan moet je het tegen oma vertellen, want oma gaat je helpen' zei ik om haar te laten merken dat ik niet boos op haar ben. Dat gaf vertrouwen. ' Oma ga je haar dan betoveren?' vroeg ze. Razend snel maalden mijn hersenen, wat moest ik hier nu op antwoorden. Vol vertrouwen keek ze me afwachtend aan. Ik kon haar toch niet teleurstellen en zei 'Ja maar natuurlijk doen we dat', en meteen rolde er een rijmpje over mijn lippen.


' Stoute meid
raak al je streken kwijt
wees lief voor alle kinderen
dan zal ik je niet hinderen.' 

Ik zag heel haar gezichtje open bloeien, al wilde ze nog wel even weten wat ' raak al je streken kwijt ' betekende. Tevreden met de uitleg verkneukelde ze zich stiekem al op het resultaat.

Iedereen kan toveren




2 opmerkingen:

  1. Voor Kleine Meid was dit waarschijnlijk al een hele hulp! Nu maar hopen dat je betovering wat verbetering brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze leek daarna in ieder geval een stuk zekerder en dat is al heel wat gewonnen denk ik.

      Verwijderen